Problem att ansluta

SPC Web Gateway support issues
Post Reply
Rena
Posts: 14
Joined: Sun 13 Sep 2015, 19:00

Problem att ansluta

Post by Rena »

Hej,

Har nu installerat mjukvaran på samma Rasp som jag kör Domoticz. Försöker via Putty att köra Curl-kommando för att testa installationen enligt installationsmanualen. Dock får jag felmeddelandet att jag inte kan ansluta till host. Försöker även att ansluta med web-läsare från laptopen. Får upp inloggningsruta men sedan står allt bara och tuggar.
Har gjort inställningar enligt manualen och de ser ut att stämma både i Raspen och SPC-centralen.

Det skall väl inte vara problem med att köra både Gateway och Domoticz på samma maskin?
Sitter på jobb och kan tyvärr inte bifoga några skärmdumpar, men någon kanske kan komma med tips på vad jag bör kika på? Brandväggen i routern skall inte behöva ändras då allt sker på samma nät.
Rena
Posts: 14
Joined: Sun 13 Sep 2015, 19:00

Re: Problem att ansluta

Post by Rena »

Rena wrote:Hej,

Har nu installerat mjukvaran på samma Rasp som jag kör Domoticz. Försöker via Putty att köra Curl-kommando för att testa installationen enligt installationsmanualen. Dock får jag felmeddelandet att jag inte kan ansluta till host. Försöker även att ansluta med web-läsare från laptopen. Får upp inloggningsruta men sedan står allt bara och tuggar.
Har gjort inställningar enligt manualen och de ser ut att stämma både i Raspen och SPC-centralen.

Det skall väl inte vara problem med att köra både Gateway och Domoticz på samma maskin?
Sitter på jobb och kan tyvärr inte bifoga några skärmdumpar, men någon kanske kan komma med tips på vad jag bör kika på? Brandväggen i routern skall inte behöva ändras då allt sker på samma nät.
Glöm ovanstående - hade glömt att kryssa i rutan "AKTIVERA EDP" i larmcentralen.
Rena
Posts: 14
Joined: Sun 13 Sep 2015, 19:00

Re: Problem att ansluta

Post by Rena »

Fick det att funka igår, gick bra att köra curl-kommandot och att gå in via webbläsare från annan dator. Skulle sedan starta om och testa igen. Då funkar det inte.

Kör jag curl-kommandot säger den "curl: (35) Unknown SSL protocol error in connection to 192.168.1.7:8088"

Försöker jag via webbläsare säger den bara att sidan inte är tillgänglig. Har jag missat något som skall startas efter omstart av raspen?
Larmcentralen har anslutning till gateway, det är jag säker på eftersom status är OK under EDP-status i larmcentralen.

Är helt ny på detta.....
gol
Webbplatsadministratör
Posts: 72
Joined: Sun 01 Jun 2014, 19:38

Re: Problem att ansluta

Post by gol »

Troligtvis så har du inte lyckats få igång spc-web-gateway efter booten.

Logga in och kör kommandot:
ps -ef | grep spc

Om du inte ser spc-web-gateway så är den inte startad. Testa då och starta den manuellt med:
/etc/init.d/spc-web-gateway start

//Göran
Rena
Posts: 14
Joined: Sun 13 Sep 2015, 19:00

Re: Problem att ansluta

Post by Rena »

gol wrote:Troligtvis så har du inte lyckats få igång spc-web-gateway efter booten.

Logga in och kör kommandot:
ps -ef | grep spc

Om du inte ser spc-web-gateway så är den inte startad. Testa då och starta den manuellt med:
/etc/init.d/spc-web-gateway start

//Göran
Så var det!
Startar den inte automatiskt vid omstart?
Post Reply