Konfiguration

Send SIA events as Prowl notifications
Post Reply
Azkel
Posts: 4
Joined: Fri 29 Aug 2014, 17:24

Konfiguration

Post by Azkel »

Hej.
Har lyckats få igång Web gateway och även testat så att det rullar in SIA events i Testpanelen. Följde hela installationsbeskrivningen för Prowl inklusive hur man ska konfa "config.json". När jag startar med "./spc-notify-prowl.js" börjar det rulla in events i terminalfönstret men jag får även "ERROR: Unable to deliver notification"

Jag har förstås satt in rätt ip i "config.json" för Prowl. Jag har även klistrat in den api-nyckel jag genererat på Prowls sida. Det känns som att jag saknar något i "config.json"? Kan/ska jag även peta in api-mailen någonstans?

Jag har förstås även laddat ner appen där jag står som inloggad men får inga notiser.

Var bör jag börja min felsökning?

// Azkel
gol
Webbplatsadministratör
Posts: 72
Joined: Sun 01 Jun 2014, 19:38

Re: Konfiguration

Post by gol »

Hej Azkel!
Fint att du fått igång SPC Web Gateway men tråkigt att du inte får spc-notify-prowl att fungera.

Troligtvis ligger ditt problem antingen i felaktig API key eller installationen av node-prowl. OBS! Att du ska lägga in API Key och inte API Email. Du fick inga felmeddelanden i samband med installationen av nodejs eller node-prowl?

För säkerhets skull har jag även testat att nyinstallera spc-notify-prowl på en Raspberry Pi (installerade och följde anvisningar på mitt Github repo).

La sedan in i config.json;
- IP-adressen till SPC Web Gateway
- Default username och password för websocket anslutning
- api_key som hämtas från API Keys fliken på mitt Prowl konto

Startade sedan med ./node-spc-notify-prowl.js som snurrade igång och levererade händelser utan problem.
Min logg ser ut så här:
SPC WebSocket client connected
My SPC SIA Event: Date: 2014-08-30 21:24:18 SPC Event: ZO Arbetsrum PIR¦ZONE¦1¦Område 1
I have 997calls to the api during current hour.
My SPC SIA Event: Date: 2014-08-30 21:24:22 SPC Event: ZC Arbetsrum PIR¦ZONE¦1¦Område 1
I have 996calls to the api during current hour.
Azkel
Posts: 4
Joined: Fri 29 Aug 2014, 17:24

Re: Konfiguration

Post by Azkel »

Hej igen.

Nu fungerar det. The devil is in the details och i mitt fall innebar det att jag råkat ha kvar < och > kring api-nyckeln. När jag tagit bort dessa och startat om tjänsten så fungerade det direkt.

Mina PIR's började direkt "spamma" med ZO/ZC så jag insåg att jag nog inte vill ha notifieringar alls för dessa. Jag editerade "spc-notify-prowl.js" och tog helt enkelt bort de två raderna för ZO och ZC. Jag testade även tillkoppling (CL) och frånkoppling (OP) vilket fungerade perfekt. Jag valde även att lösa ut larmet (BA) men då hände ingenting. Jag fick ingen notifiering via kommandofönstet på min PI och då förstås heller ingenting i appen. (Prowl) Jag minns att jag hade samma problem när jag testade innan sommaren med "Notify email" att alla SIA events går fram förutom just BA.

Frågor:
1. Var editerar jag lämpligast vilka SIA events jag vill ha skickade? "spc-notify-prowl.js" eller "Mottagare händelsefilter" på SPC'n?

2. Hur kan jag få SIA events i klartext? Jag skulle hellre vilja ha "Larm tillkopplat" än "CL" skickat.

3. Var/hur felsöker jag anledningen till att just "BA" inte skickas?

Mvh / Azkel
gol
Webbplatsadministratör
Posts: 72
Joined: Sun 01 Jun 2014, 19:38

Re: Konfiguration

Post by gol »

Hej
Vad bra att du fick ordning på prowl kommunikationen och kul att det börjar bli lite aktivitet på detta forumet.

Försök till svar på dina frågor:

1) En lämplig princip kan vara att i SPC:n händelsefilter stänga av händelser som man absolut inte är intresserad av i Gateway applikationerna. Sedan gör man fintuningen i respektive applikation. Jag använder ju t.ex ZO och ZC i mitt HA-system men däremot skickar jag inga notifieringar för dessa. Så jag måste se till att SPC skickar dessa händelser och sedan filterar jag bort dem i notify-programmen.

2) Snyggast är nog att göra en korsreferenslista (som en fil) som översätter SIA-informationen till det man vill skicka vidare i notifieringen. I samma lista skulle man även kunna hantera språkanpassningar samt filterinställningar. Skulle föredra JSON-format på denna lista. Om någon känner sig manad att fixa en sådan lista så skulle det vara mer än välkommet!!

3) Vad det gäller BA-händelser så är det säkert någon inställning i SPC:n som gör att du inte får dessa. Verkar som du inte kryssat i dessa i mottagarens händelsefilter i SPC:n, men den tror jag att du har koll på, så troligtvis är det någon annan inställning.

Jag har alla händelser "enablade" i mitt larm och vid test för en liten stund sedan fick jag följande händelseförlopp:
My SPC SIA Event: Date: 2014-08-31 11:48:19 SPC Event: CL GOL
My SPC SIA Event: Date: 2014-08-31 11:48:24 SPC Event: ZO Hall PIR¦ZONE¦1¦Område 1
My SPC SIA Event: Date: 2014-08-31 11:48:25 SPC Event: ZO Arbetsrum PIR¦ZONE¦1¦Område 1
My SPC SIA Event: Date: 2014-08-31 11:48:24 SPC Event: BA Hall PIR¦ZONE¦1¦Område 1
My SPC SIA Event: Date: 2014-08-31 11:48:25 SPC Event: BA Arbetsrum PIR¦ZONE¦1¦Område 1
My SPC SIA Event: Date: 2014-08-31 11:48:28 SPC Event: ZC Hall PIR¦ZONE¦1¦Område 1
My SPC SIA Event: Date: 2014-08-31 11:48:28 SPC Event: ZC Arbetsrum PIR¦ZONE¦1¦Område 1
My SPC SIA Event: Date: 2014-08-31 11:48:31 SPC Event: OP GOL
My SPC SIA Event: Date: 2014-08-31 11:48:38 SPC Event: BR Arbetsrum PIR¦ZONE¦1¦Område 1
My SPC SIA Event: Date: 2014-08-31 11:48:41 SPC Event: BR Hall PIR¦ZONE¦1¦Område 1
Azkel
Posts: 4
Joined: Fri 29 Aug 2014, 17:24

Re: Konfiguration

Post by Azkel »

Hej!

Tack för återkoppling! Mitt största problem just nu är att inte "BA" sänds/tas emot som ett SIA event. Jag håller med dig om att det logiskt borde vara kopplat till konfigurationen i SPC Pro men jag har letat överallt och inte hittat något som är fel. Jag kan som sagt inte få fram "BA" i Testpanelen heller. Dock promptas jag av en logon när jag försöker välja något:
Logon prompt testpanel.PNG
Logon prompt testpanel.PNG (35.1 KiB) Viewed 9615 times
Vilka credentials är det tänkt att vara här?

I min felsökning kring avsaknaden av BA sprang jag på lite olika varianter av SIA Event-koder. Bland annat denna: http://alarmsbc.com/tech/pdf/sia.pdf Här finns till exempel inte ZO och ZC noterade jag.

Min fråga här är vilken standard som gäller? Var hittar man just den standard som Siemens använder?

Tack!

// Azkel
gol
Webbplatsadministratör
Posts: 72
Joined: Sun 01 Jun 2014, 19:38

Re: Konfiguration

Post by gol »

Hej!
Default credentials (användarnamn och lösenord) hittar du i SPC Web Gateway installationsmanual avsnitt 2.2 punkt 6. Det är olika för request med GET, PUT och Websocket. GET används för frågor, PUT för att skicka kommandon och Websocket för att ta emot SIA-händelser. I testpanelen är alla funktioner i menyerna Panel, Status och Logs GET-requests medan funktionerna i Commands är PUT-requests. Och för Websocket så matar du in (precis som du redan gjort) Websocket credentials i de specifika inmatningsfälten. Om du hoppar mellan funktioner i Commands och de övriga kan du alltså få uppge nytt användarnamn och lösenord. Om du tycker detta är irriterande går det ju även att stänga av lösenordskontrollen i konfigfilen till SPC Web Gateway.

Vad det gäller SIA-händelserna så finns det en lista i SPC:ns Installations/konfigurationsmanual. I version 3.4 så är det bilaga 24.7. Listan visar bara kortnamnen för respektive händelse. Har frågat Siemens efter en mer komplett beskrivning som även visar hur den fulla SIA-strängen ser ut för respektive händelse, men har tyvärr inte fått något svar på den förfrågan.
Azkel
Posts: 4
Joined: Fri 29 Aug 2014, 17:24

Re: Konfiguration

Post by Azkel »

Hej!

Tack för förklaring, nu är jag helt med på varför jag krävs på login hela tiden. Skummade bara igenom just den delen då jag tänkte att jag ändå vill köra på standardinställningarna.

Vad gäller SIA-händelser och koder har jag bara manualen till version 3.1 och där verkar dessa inte ha ingått. Eller är det dessa du menar:
Sektionsattribut.PNG
Sektionsattribut.PNG (44.69 KiB) Viewed 9608 times
// Azkel
gol
Webbplatsadministratör
Posts: 72
Joined: Sun 01 Jun 2014, 19:38

Re: Konfiguration

Post by gol »

Bifogar Siemens-manualen (v3.4) som innehåller SIA-koderna i avsnitt 24.7.
Attachments
SPC42xx_43xx_52xx_53xx_63xx_Installation_Configuration_Manual_sv_v3.4.pdf
(13.57 MiB) Downloaded 496 times
Post Reply