Component till Home Assistant

How to integrate SPC Web Gateway with different Home Automation Systems
Post Reply
Newman
Posts: 1
Joined: Sun 23 Apr 2017, 18:33

Component till Home Assistant

Post by Newman »

Hej.

Finns det möjlighet någon component till Home Assistant för att kunna ansluta SPC? Jag hittar ingen färdig i listan, men jag hittade en länk som inte längre fungerar som tyder på att det funnits en komponent.

Det jag är ute efter är att kunna hämta signaler från SPC till hemautomationen, sektionsföljning, områdesstatur och larm. Eller är det bättre att invänta SPC Smartbox och ta in signalerna direkt till Z-wave?
gol
Webbplatsadministratör
Posts: 72
Joined: Sun 01 Jun 2014, 19:38

Re: Component till Home Assistant

Post by gol »

Hej!
Har inte testat Home Assistant själv och inte hört att någon tagit fram en bindning. Men troligtvis skulle det vara ganska enkelt att anpassa någon av de färdiga bindningarna som finns. Tänker kanske i första hand på MQTT-bindningen https://github.com/Goran58/node-spc-mqtt.

Du behöver då först köpa en licens för SPC Web Gateway (500kr inkl moms) och installera den på en Raspberry Pi (eller Ubuntu-maskin). Om du kör Home Assistant på RPi så kan du köra på samma hårdvara.

//Göran
mrb
Posts: 1
Joined: Mon 19 Jun 2017, 22:21

Re: Component till Home Assistant

Post by mrb »

Newman wrote:Hej.

Finns det möjlighet någon component till Home Assistant för att kunna ansluta SPC? Jag hittar ingen färdig i listan, men jag hittade en länk som inte längre fungerar som tyder på att det funnits en komponent.

Det jag är ute efter är att kunna hämta signaler från SPC till hemautomationen, sektionsföljning, områdesstatur och larm. Eller är det bättre att invänta SPC Smartbox och ta in signalerna direkt till Z-wave?
Hej,

Jag har pulat ihop ett par Home Assistant-komponenter som gör just detta, finns med sedan ett par versioner tillbaka av Home Assistant. Dokumentation finns här: https://home-assistant.io/components/spc/

/Martin
Schulz85
Posts: 1
Joined: Fri 29 Mar 2019, 20:52

Re: Component till Home Assistant

Post by Schulz85 »

Hej,

Någon som fått in dörrar och utgångar i HA ?
Vill styra/se status på mina "dörrmiljöer" och utgångar i HA.
term
Posts: 1
Joined: Tue 13 Sep 2022, 07:50

Re: Component till Home Assistant

Post by term »

Schulz85 wrote: Sun 07 Apr 2019, 08:50 Hej,

Någon som fått in dörrar och utgångar i HA ?
Vill styra/se status på mina "dörrmiljöer" och utgångar i HA.
Jag passar på att ställa samma fråga. Just dörrarna hade varit praktiskt att få in!
Post Reply