Siemens SPC, VeraEdge och Rabsery Pi

How to integrate SPC Web Gateway with different Home Automation Systems
Post Reply
ille83
Posts: 3
Joined: Tue 05 May 2015, 08:58

Siemens SPC, VeraEdge och Rabsery Pi

Post by ille83 »

Hej!

Jag har precis införskaffat mig 1st SPC 4320 och 1st Veraedge.

Då jag är lite ny på detta så har jag 2 frågor (Till att börja med =)

1. Går det via er SPC Web Gateway få siemens centralen att skicka kommandon till min Veraedge vid till/frånslag av larmet och även vid inbrottslam och brandlarm ? Som man kan ha för att tända och släcka belysningen ?

2. Jag kommer inte ha min Spc kopplad till nån larmcentral till att börja med. Så jag undrar om man kan få ut pushmeddelande till mobilen när det larmar i Spc centralen via SPC Web Gatewayen ? Eller är det där Rasbery Pi´n kommer in i bilden ?
gol
Webbplatsadministratör
Posts: 72
Joined: Sun 01 Jun 2014, 19:38

Re: Siemens SPC, VeraEdge och Rabsery Pi

Post by gol »

Hej ille83!
Kul att du är intresserad av SPC Web Gateway. Programmet gör det möjligt för dig att spegla över larmets samtliga status till din Vera. Alltså inte bara om larmet är på/av eller larmar utan även status på alla magnetkontakter och rörelsedetektorer även när larmet inte är aktiverat. Med denna info kan du sedan trigga scener i Veran för att t.ex tända och släcka belysning både när du är borta och hemma. Du kan även aktivera/deaktivera larmet via programmet.

SPC Web Gateway kan tyvärr inte köras direkt i Veran utan kräver en Raspberry Pi eller en linuxdator med Ubuntu på. Från denna dator så skickar man sedan över status till din Vera. Har en färdig bindning till Fibaro Home Center 2 men i dagsläget ingen till Vera, men jag antar att det borde kunna hanteras på snarlikt sätt.

Från Raspberry Pi:en eller linuxdatorn kan du dessutom skicka pushnotiser med gmail, Prowl eller NMA. Du hittar färdiga exempel på det här på forumet eller på https://github.com/Goran58?tab=repositories.

Återkom gärna med fler frågor

//Göran
ille83
Posts: 3
Joined: Tue 05 May 2015, 08:58

Re: Siemens SPC, VeraEdge och Rabsery Pi

Post by ille83 »

Hej Göran!

Tack för ett snabbt svar :)

Det låter ju riktigt grymt.

Aha det va ju synd att det inte funkade till Vera. Och det är la inget en amatör som en själv snickrar ihop på en eftermiddag direkt haha.

Så som det är just nu så skulle jag kunna köpa Spc Web Gateway och ha för att skicka push meddelande vid olika larm till min iphone ?

Å har man tur så kanske det dyker upp ett gränssnitt för Vera =)
ille83
Posts: 3
Joined: Tue 05 May 2015, 08:58

Re: Siemens SPC, VeraEdge och Rabsery Pi

Post by ille83 »

Hej igen.

Om jag köper en Rasberi Pi 2 Model B kan jag köra med NOOBS då? För har läst att det är ett bra os att börja med om man är nybörjare.


Men tänkte bara så det fungerar med SPC Web Gateway ?

Du får ursäkta dumma frågor är som sagt en rookie som vill lära mig mer=)
gol
Webbplatsadministratör
Posts: 72
Joined: Sun 01 Jun 2014, 19:38

Re: Siemens SPC, VeraEdge och Rabsery Pi

Post by gol »

Kör själv på RPi 1 Model B, men RPi 2 Model B ska fungera utan problem. NOOBS är egentligen bara ett sätt att underlätta installationen, så det går alldeles utmärkt att använda den, bara du ser till att välja Raspbian i listan med valbara OS i samband med installationen.

Jag kan säkert hjälpa dig att få till en bindning till Vera, nu när jag fått en anledning att ta fram en sådan. Kommer dock inte själv investera i en VeraEdge så du får nog hjälpa till med testningen.

//Göran
Post Reply